Mozart’tan ‘Opera Müdürü’ Süreyya Sahnesi’nde
24 Mart 2013 Pazar - 12:10     2.651 kez okundu.    
Mozart’tan ‘Opera Müdürü’ Süreyya Sahnesi’nde

Mozart’tan ‘Opera Müdürü’ Süreyya Sahnesi’nde

Kadıköy Belediyesi Süreyya Operası’nda Mayıs ayı nda sahneye konacak W.Amadeus Mozart’ın ‘Opera Müdürü’ eseri opera severlerin keyifle izleyeceği bir klasik müzik ziyafeti olacak.

Bir opera eserini sahneye koymak için müzisyenler ve solistlerle anlaşma yapmaya çalışan (Emprezaryo) Frank hesaplarını tutmaktadır.  Arkadaşı aktör Buff’un da tavsiyesi üzerine oyunculara düşük maaş ödenecek ve gösterinin reklamı görkemli, eserin içeriği ise sanatsal değeri az ve ilgi çekici olacaktır. Mali işlere bakan Eiler’ın sevgilisi Madame Pfeil bu oyunda bir olmayı çok istemektedir. Seçmelerde Emprezaryo Frank’a bütün primadonnalar yeteneklerini ayrı ayrı sunmaktadırlar. Frank, iki primadonna arasındaki acımasız rekabete tanık olur. Madame Herz, Matmazel Silberklang ve Madame Pfeil arasındaki gerilim ücretlerin de düşük olmasından dolayı giderek artmaktadır. Mösyö Vogelsang olayları yatıştırmaya çabalasa da nafiledir. Emprezaryo Frank gösteri ve turnenin iptal edileceği yolunda oyuncuları tehdit etmektedir. Hikaye oyuncuların sanatı huzurlu bir ortamda yapmak üzere barışmalarıyla sona ermektedir. Opera eserleri konularını tarihten, güncel olaylar, efsaneler ve mitolojilerden almaktadır. Görsel sanatları (müzik, resim, dekor, kostüm, ışık gibi) içinde barındıran teatral bir formdur. Bir müzik topluluğu veya orkestra eşliğinde okunan yazılı esere ‘libretto’ adı verilir. Opera eserlerinde söylenen aryalar rollerin düşünce ve duygularını yansıtmaktadır. Oyuncuların konuşarak söyledikleri şarkılara ise resitatif denir. Opera eserlerinde korolar kamu vicdanını dile getirmektedir. Bazen bir köy halkı, bazen bir ev halkı olabilen korolar eser içinde sürekli yada zaman zaman gözlemci gibi bulunmaktadırlar. Opera eserlerine başlarken girişte çalınan sözsüz müzik eseri ne ‘uvertür’ denir. Eser içindeki iki, üç, dört ya da beş kişilik (düet, kuartet, terzet, kentet) rollerin karşılıklı duygu ve düşünce içeren şarkılı konuşmaları bulunmaktadır. Opera’nın anavatanı İtalya’dır. Rönesans döneminin başkenti Floransa müzikal sahne eserlerinin doğduğu yerdir. Yapılan araştırmalarda opera eserlerinin kökeninin amfilerde yapılan Yunan oyunları nden esinlendiği belirlenmiştir. Opera eserlerinde ilk gelişim 17. yüzyıl başlarında Monteverdi’nin eserlerinde görülmüştür. Ses renklerinin zenginliği orkestranın ön plana alınması ‘Orfeo’ adlı eserinde göze çarpmaktadır. Burjuvanın da ilgisi arttıktan sonra ilk opera binası  Venedik’te açılmıştır. Operanın doğuşundan tam 30 yıl sonra artık para karşılığı girilen bir opera binasında eserler ilenmeye devam etmiştir. 19. Yüzyılda Rossini, Mozart ve Donizetti gibi besteciler opera sanatında en büyük gelişmeyi sağlamışlardır. Avrupa’ya yayılan operalar Almanya’da İtalyanca olarak Floransa stilinde izlenmeye başlamıştır. Ardından Fransa’da İtalyan ekolü opera eserleri büyük rağbet görmüştür. İngiltere, İtalyan akımına bir müddet direnerek kendi opera geleneklerini sürdürmüşlerdir.

Müzik kursu seçkin bir eğitim kadrosu ile kursu kavramına yeni bir anlayış kazandırarak ülkemizdeki eğitiminde yaşanan derin boşluğu doldurma kararlılığındadır. Konservatuarlarda dahi yeterli bir eğitimin verilemediği bir ortamda gitar dersi, şan dersi, keman eğitimi gibi çok talep olan kursların yanı sıra klasik ve modern Batı müziğinin ve Türk müziğinin bütün enstrümanları ile ilgili dersler hem bireysel hem de grup çalışmaları olarak konusunun ülkemizdeki en önemli isimleri olan hocalar tarafından verilmektedir. Dolayısıyla m6.png bir kursu olarak değil bir okul olarak değerlendirilmelidir. İMA olarak felsefemiz sektörüyle olan bağlarımız, sahip olduğumuz kültür ve imkanlar ile ilgili her türlü deneyimi öğrencilerimize aktararak onların amatör ya da profesyonel iyi birer müzisyen olmalarını sağlamaktır. m6.png ile olan beraberliğiniz eğitimleriniz bittikten sonra da devam edecek ve bu beraberlik sizlere yepyeni vizyonlar kazandıracaktır.